2030-ig tíz honvéd középiskolát és kollégiumot indítanának Magyarországon. (Telex)
Alighanem a fiúk 99 %-ánál is többen játszottak gyerekként katonásat. Tán még ennél is többen szeretik azt, amikor a résztvevőknek le kell győzniük egymást — direktben festékpisztollyal, jelképesen katona- vagy sakkfigurácskákkal, elvontan stratégiai játékokban. A kooperatív játékok sokkal kevésbé népszerűek (kevésbé ismertek), és a pedagógusok helyében elgondolkodnék azon, hogy jó-e ez így.
A többség mindenesetre túljut ezen a koron, és utána az ezzel a modellel rosszul szi- mulálható valódi problémák kötik le. Kevesen ragadnak le itt — többnyire azok, akiknek annak idején nem jutott elég siker. Ezt felnőtt korukban próbálják bepótolni úgy, hogy "utcai harcosnak" álmodják magukat, díszszemléken parádéznak, parancsnokokat neveznek ki kórházak élére "az adatok helyességének ellenőrzésére" és az egyetem helyett a seregbe toborozzák a fiatalokat.
Ha megtehetik, hát kinevezik magukat főkatonának. "Vezérlő tábornokként" operatív törzseket irányítanak. Naponta megvívják a maguk szabadságharcát, és mivel ebben az életkorban már senki nem harcol ellenük, tehát naponta győznek. Minden nap győznek.
2.
Az oktatás célja a piacképes munkaerő termelése. Igen ám, de minél inkább piacképes valaki, annál önállóbb. Annál kevésbé befolyásolható, annál kevésbé fogékony a dema- gógiára és a 180 fokos kanyarokra. Tehát ha úgy akarjuk lerohasztani az oktatást, hogy az intézményeiből kikerülő fiatalok azért el tudjanak helyezkedni, el kell torzítani a piacot. "Stratégiai megállapodásokkal" (értsd: nagy kedvezményekkel) be kell hozni a száz évvel ezelőtti gazdaságokat hajtó összeszerelő üzemeket és államosítani kell a többit. A csúcs- technológiát először csak nem kell ösztönözni, később ki is lehet utálni.
A felsőoktatásba egyre kevesebb hallgatót kell felvenni, és gondoskodni kell arról, hogy a legjobbaknak ne érje meg ott oktatni. A nekünk nem tetsző ideológiát, szemléletet hirde- tő egyetemeket ki kell üldözni vagy megbízható embereink irányítása alá kell rendelni. A helyükbe nekünk tetsző ideológiákat oktató (pl. kínai, koreai) egyetemeket kell hívni.
Alternatív valóságokat kell kitalálni, és azokat kell kutatni a nekünk nem tetsző tények helyett.
Akik ezek után kikerülnek az iskolapadokból, pont jók lesznek betanított munkásnak az összeszerelő üzemekbe. A probléma akkor kezdődik, amikor egyre és egyre kevesebb betanított munkásra van szükség, mert a gépek egyre és egyre jobban betaníthatók. Márpedig a gép úgy dolgozik, mint a gép...
Képezzünk katonákat!
Az egyetemi felvételinél 16 többletpontot ér, ha valaki legalább hat hónapig önkéntes tartalékosként szolgált. A "megfelelő" katonai szolgálat teljesítésével akár 64 többletpont is gyűjthető.
Fügedi Ubul