Kádergyerekből vezető káder - Vitézy Dávid portréja
(Átlátszó, 2013 májusa)
Korábban már pedzegettem, mi is az, amit a Vitézy-féle BKK információs „rendszernek” merészelt nevezni. Akkor főleg a belső „tájékoztatásról” volt szó — most lássuk, mi vár minket az arra érdemes megállókban.
Amint ezt megfigyelhettétek, a kiválasztott megállókban, illetve valahol környékükön egységes arculatú kijelzők tájékoztatnak minket arról, hogy milyen jármű mikor jön. Sajnos, se abban nincs rendszer, hogy mely megállókban vannak a kijelzők, se abban, hogy mely járművek érkezését jelzik rajtuk.
Így például az Erzsébet királyné úti aluljáró külső oldalán két kijelzőt is elhelyeztek — a nagyobbik egyik oldalán a kifelé, a másikon a befelé menő járművek adataival. Utóbbiak közt szerepel az aluljáró túlvégétől induló 70-es busz is — viszont a túlvégen, a 70-es végállomásában nincs kijelző. Van azonban az előzőtől mintegy 20 méterre, a 3-as és a 69-es közös megállójában egy fa lombja mögé rejtve, hogy csak a megállóból lehessen látni. Ezen azt láthatjuk, hogy mikor jönnek a villamosok — ami a jóval látótávolságon belül álló nagy tábla információinak részleges és teljesen fölösleges ismétlése.
Az, hogy milyen járműveket mutatnak, szélsőségesen ötletszerű. A földalatti Mexikói úti végállomásánál például van egy a kijelző a buszmegállóban. Feltünteti a buszokat és villamosokat, a mintegy ötven méternyire, egy üzletsor takarásából induló 74A trolit és a kétszáz méterre, az M3 lehajtó sávjában megálló 74-est — mindezt anélkül, hogy a legcsekélyebb mértékben utalna arra, honnan is mennek ezek. (Van kijelző a villamosok megállójában is — azon csak a villamosok vannak).
Másik szélsőségként a Bosnyák téren a 124-es és a 125-ös buszt sokáig nem azon az oldalon jelölték, ahol azok megállnak, hanem a Csömöri út túloldalán, ahova át kellett menni, ha az ember meg akarta tudni, mikor megy a busz (ezt azóta javították).
A Nagykörutat keresztező trolibuszok megállóiban nem írják ki, hogy mikor jön a négyes–hatos, csak azt, hogy mikor jön a troli. Így aztán az érkező járművek listáján olyasmiket olvashatunk, mint hogy:
74 – Csáktornya park — 8 perc
74 – Csáktornya park — 18 perc
74 – Csáktornya park — 28 perc
Ez ugyebár hangyányival se több, mint amit a formatervezett megálló jelzőtáblájáról is megtudhat az ember.
Roppant jellemző, hogy az összes, akár a metró, akár a földalatti valamely megállójától mintegy fél kilométernél nem messzebb levő felszíni megálló nevéhez hozzácsapják az „ilyen-olyan metrómegálló” kifejezést, de nincs a felszínen olyan pont, ahol kiírnák, mikor is jön az a bizonyos metró.
Így hát tele a város fölösleges (egyjárműves stb.) kijelzőkkel, az igazán forgalmas csomó- pontokból viszont nem egyszer hiányoznak. Így például a Keleti pályaudvarnál csak a 7-es buszcsalád befelé menő buszainak megállójában van kijelző, kifelé nincs — pedig ott ezekkel együtt áll meg a 20-as és a 30-as is, aztán nézheti magát, aki figyelmetlenül rosszra száll. Eredetileg terveztek ilyen táblát, csak hát nem a városi buszok megállójában állították fel, hanem a távolságiakéban — az előzőtől csaknem száz méterre, a pályaudvar mellett. Aztán kiderült, hogy a távolsági megálló odarakása eleve forgalmi katasztrófa volt, tehát elköltöztették, a semmire se jó kijelzőt pedig leszerelték, és a helyi járatok megállójában — nem állították fel. Nem volt benne a tervben.
(Az írás a "Csinovnyikok rémuralma" sorozat része.)
P.s.: A FUTÁR-t kb. 2014 december elején indították. Melegen javaslom az előzményt. Ez azért jött nálam most elő, mert a múlt héten megint olvastam vmi cikket arról, milyen bunkó ez a Tarlós, hogy kirúgta Vitézyt, elvégre az általa gründolt BKK volt a főváros egyetlen működő rendszere. Ilyenkor mindig jelezni akarom, hogy ezekkel a szövegekkel addig értek egyet, hogy "milyen bunkó ez a Tarlós". A BKK bár nem olyan kártékony, mint az atomvillanás, de hosszabb távon mérgezi életünket.
Fügedi Ubul