A mi Erzsébetvárosunk

339. Útvonalkereső játékok

2015. január 05. - amier

01.jpgBudapest közlekedési rendjéről és információs „rendszeréről” írva is éppen azt találtam a legkínosabbnak, hogy ilyen rend, illetve rendszer valójában nincs. Utóbbi témához apró adalékként azóta rájöttem, hogy a Bosnyák téren igenis kiírják a 124-es, a 125-ös (és a 272-es) indulásának időpontjait.

No, nem azok megállójánál, viszont a tér túloldalára dupla kijelzőt állítottak, és azon a Rákospalota felé menő buszok közé bekeverték ezeket az ellenkező irányba induló jára- tokat. Ha tehát valaki arra kíváncsi, mikor is indulnak ezek, át kell vágnia a Csömöri úton (aztán vissza). Lehet, hogy közben elmegy a busz, de hát így jár, aki túl kíváncsi, ráadásul hamar meg is örexik. Jelzem, a dupla kijelző környékére az inkriminált buszok eltévedve se juthatnának el, mert át kellene törniük a zárt villamospályán (villamos évtizedek óta nem jár a téren). Jelen írásomban azt próbálom meg érzékeltetni, hogy a rendszer, a tervszerűség kormányunk intézkedéseiben sem fedezhető fel; emellett a kormány egyáltalán nem egyezteti az ország központjáról kialakított elképzeléseit a fővárossal.

utdij1.jpg

Fotó: MTI/MTVA / Máthé Zoltán

Az új rend

2015-től fizetni kell az eddig ingyenes autópályákon, így azok bevezető szakaszain és az M0-ás gyűrűn is. Idézet: A most kitalált rendszer egy olyan szisztéma, amelynek az előnyeit a magyarok élvezik, az átutazók nem. "A magyarokat megvédjük, a bevételeket növeljük" – mondta erről Orbán Viktor. A gondolatot kifejtő államtitkár, Tasó László szerint ez rendkívül olcsó, például a budapesti gyűrű használatáért évi ötezer forint munkanaponként alig több mint húsz. A kormány érvelése engem a mikroközgazdaságtanra emlékeztet — hibátlan, ha betartunk bizonyos feltételeket:

  • az M0-ást az emberek csak munkába járásra használják;
  • a munkába járáshoz használt autójukkal soha, sehova máshova nem mennek, mert akkor máris újabb matricákat kellene vásárolniuk;
  • ezek az (elképzelt) emberek egész évben egyetlen nap szabadságot se vesznek ki, mert akkor nem járnának munkába a semmi másra nem használt autójukkal.

Úgy érzem, ezekkel a kiegészítésekkel az államtitkár „gondolat”menete már jól érzékelteti, mit is ért kormányunk „munka alapú” gazdaságon és társadalmon.

Szolnoki Gábor (Fidesz-KDNP), Tárnok polgármestere ezt írta az MTI-nek: „Tárnokról eddig csak díjköteles szakaszokon lehetett eljutni az M7 autópálya fővárosba, Érdre vagy Székesfehérvárra tartó, jelenleg még díjmentes részeire. A nagyközségben élőknek ezért mostanáig a közel 43 ezer forintos országos éves matricát kellett megváltaniuk a sztrádahasználatért. Az újonnan bevezetendő éves megyei matricákkal ez a költség drasztikusan csökken; a tárnokiak januártól mindössze 5-10 ezer forintért autópályán juthatnak el kiemelt úti céljaikra.” — Mármint azok a tárnokiak, akik az eddig nem fizetős szakaszt egész évben és szigorúan csak Érdre, Budapestre vagy Székesfehérvárra használták, és a fentiek értelmében soha, sehova máshova autópályán nem utaznak.

Mert mi kell ahhoz, hogy valaki végighajthasson az M7-esen? Az autópálya négy megyén (Pest, Fejér, Veszprém, Somogy) halad át; az évi húszezer forint. Azoknak is, akik csak a három nyári hónapban járnak arra hétvégeken meg szabadságon, hogy eljuthassanak a nyaralójukba. Azon, hogy kell-e Veszprém megyéért fizetni, volt némi hercehurca. A „jelölt megyei és irány szerint szomszédos megyei matricákkal használható” jelmagyarázatot a célszerűségre vágyó olvasók úgy értelmezték, hogy az ilyen szakaszokhoz elég egy-két szomszédos megye matricája. Ám éppen ellenkezőleg: ezekhez nem elég az adott megye matricája, legalább egy szomszédos is kell.

Balatonfőkajár déli határának használata tehát évi ötezer forint. Veszprém megyének ez a 7 km autópályája van; a megyei matrica semmi másra nem jó. Vas megyében a Szombathelyről Répcelak felé tartó, 17 km-es M86 miatt kell fizetni (ezt Hende Csaba honvédelmi „miniszter” dec. 31-én még tagadta), Kaposvár helyzete pedig Budapestével szinte analóg: megépítették az elkerülő utat, hogy az áthaladó autósok ne menjenek be a városba — most fizetőssé teszik az elkerülőt (és semmi mást, egészen a Balatonig), hogy mégiscsak menjenek be.

A rekord, hogy a bevezető szakaszok fizetőssé tétele miatt százötven méter(!) autóútért fizetnie kell annak is, aki Ferihegy 2-re szeretne kijutni — derítette ki a VEKE. Újpest polgármestere pedig egyszerre csak azt vette észre, hogy az a bizonyos „M0-74-es csomópont”, ameddig ingyenes (lenne) a Megyeri híd — egyszerűen nem létezik: az első olyan pont, ahol le lehet hajtani, az a 75-ös!

utdij_terkep1.jpg

2015. január 1-től mindössze az alábbi pályák, illetve autóutak díjmentesek:

  • M31 autópálya;
  • M0 autóút három szakasza.

„Az M0 további részei valamint a körgyűrűn belül a gyorsforgalmi utak ki és bevezető szakaszai mellett az eddig díjmentesen használható városi elkerülők, és autóutak is elvesztik díjmentességüket és az új szabályozás hatálybalépésével kizárólag matrica használat mellett van mód jogszerűen igénybe venni” — írja a helyesírási hibák mexokott özönével a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

Ingyen-e az ingyen?

Logikus a kérdés: miért díjmentesek ezek a szakaszok? Hát azért, mert jórészt uniós pénzből építettük őket, és a támogatás feltétele volt, hogy ingyen lehessen rajtuk autózni. Hát most lehet… A csatlakozó szakaszokat viszont fizetőssé tették, tehát a körgyűrű eredeti céljára — Budapest elkerülésére — csak matricával használható. A témát józanul kommentálók szerint emiatt nagyon-nagyon valószínű, hogy újabb kötelezettséxegési eljárást kapunk a nyakunkba.

Már csak azért is, mert némely szakaszok ingyenessége puszta látszat: az „ingyenes” szakasz végén csak fizetős felvezetőn hajthatunk le. A délkeleti szektorban az M5 bevezetője fizetős, az M51 viszont nem — de úgy torkollik az M5-ösbe, hogy a környéken nincs menekülő út. Ingyenes az M4-es autóút (4. főút) és az M3-as közötti rész, de ennek az M3-as felé eső végéről is csak pénzért juthatunk le — aki nem akarnak fizetni, legkésőbb a Rákospalotai határ útnál le kell menjen. Erről balra a Körvasút soron haladhat, jobbra pedig a Szentmihályi útról:

  • a Nyírpalota út – Drégelyvár u. – Csömöri út – Thököly úton (amerre a 7-es busz jár), vagy
  • a Bánkút u. – Vasutastelep u. – (Besnyő park) – Kolozsvár u. – Erzsébet királyné útján.

Amint már tisztáztuk: a felkészületlen főváros a Csömöri utat (a villamospálya úttestté alakításával) nem szélesítette ki, az Erzsébet királyné útját pedig éppen most szűkítette be. Nincs semmiféle rendszer; a különféle hatóságok nemcsak nem működnek együtt, de még nem is tájékoztatják egymást.

A „lakosság tájékoztatásáról” és a díjfizetés anomáliáiról itt most nem ejtexót; van a cinikus késlekedéssel és halogatással társuló szervezetlenségnek és agyhalálnak egy olyan foka, amelynél már ledermedek… A már emlegetett „Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.” ematrica.autopalya.hu oldalán most (január 1-én 22:42-kor) éppen ez az üzenet olvasható:

„"Figyelem: Az elektronikus értékesítési rendszer (ematrica.autopalya.hu) stabilan működik, azonban a hirtelen megnövekedett látogatószám miatt egy-egy művelet hosszabb időt vehet igénybe, ezért megértésüket és türelmüket kérjük. Amennyiben halasztani tudja vásárlási szándékát, akkor kérjük a műveletet egy későbbi időpontban próbálja meg ismét.”

Kurucz Éva kormányszóvivő elmondta, hogy a kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák bevezetésével; a számos háttértanulmány „elérhető lesz”. Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket.

Ja, januártól több járatot töröl a MÁV.

Olybá tűnik, a cikk megírása óta eltelt 3 nap elég volt ahhoz, hogy az M30-as végének díjmentessé tételét is sikerüljön kilobbizni. Persze, az is lehet, hogy a több éves előkészítés végére még mindig ottmaradt a térképen a „helytelen jelölés”. Nem is tudom, melyik a kínosabb…

Fügedi Ubul

***

UPDATE: Budaörs lázad – Budaörs város önkormányzata a továbbiakban nem fizeti az autópálya és a lehajtók közvilágítását – jelentette be Wittinghoff Tamás budaörsi polgár- mester kedd esti közleményében. Az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán útdíjat vezetett be a kormány, amivel egyoldalúan változtatott a közlekedés feltételein. Ezért a budaörsi önkormányzat február 28-ával felmondja az autópályák megvilágításról szóló megállapodást, de már az addig hátralevő időről szóló közüzemi számlákat is továbbítja a KKK-nak (Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ)

A bejegyzés trackback címe:

https://mierzsebetvarosunk.blog.hu/api/trackback/id/tr247042897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása