Hétfő óta teljesen új forgalmi rend lépett életbe Belső-Erzsébetvárosban. (A térkép és a részletek itt láthatók a BKK oldalán). Eszerint nem csak a forgalom iránya változott, hanem sebességkorlátozást is bevezettek. Az ATV Híradóban így összegezték az eddigi tapasztalatokról: sok autós megszokásból vezet és szabálytalanságot követ el. A kerület több utcájában egyébként a parkolást is korlátozták, volt ahol teljesen meg is szüntették.
Kameránk előtt szegtek szabályt az autósok: többen rossz irányból hajtottak be az egyirányú utcába, mások pedig a parkolást tiltó táblát hagyták figyelmen kívül. (Fotó: Erdős Rita)
Szabályszegő autósok, morgolódó szállítók, boldog biciklisták – ha nem a helybeliek sze- mével nézzük. Ha pedig az övékével – mert lássuk be, mégis csak ők laknak itt –, akkor így fest a dolog (legalábbis az fb-bejegyzések szerint):
Klauzália oldalán:
Első nap tapasztalata az, hogy autósok simán behajtanak, valszeg a táblát se veszik észre. A 30-as táblákat se. A képen egy majdnem baleset történt, mert a fekete kocsi az utolsó pillanatban rántotta vissza a kormányt a troli megelőzése közben. A furgo- nos világosította fel, hogy a (rikító zölddel kiemelt) táblák nem dísznek vannak.
Jó lesz az, legyetek türelmesek! Pár hét kell, mire megtanulják az autósok, de utána mindenkinek sokkal jobb lesz.
Csökkentették a parkolóhelyek számát, így az ittlakók parkolási helyzete romlott. Az átmenő forgalom reméljük, csökkeni fog, szerintem áttevődik a környező főútvona- lakra.
Második napi tapasztalatok. 1.) A Klauzál-Wesselényi sarkon 3 irány forgalmát engedték rá a Klauzál utcára, aminek igen nagy a dugó kockázata. 2.) Sokkal több autó megy és pöfög errefele lépésben, mint korábban. 3.) A Klauzál utca miatt pont a troli nem tud haladni. 4.) Annyira csak a forgalomcsillapításra koncentráltak a döntéshozók, hogy eközben pont azokról feledkeztek meg, akikért állítólag az egész van: a lakókról!
Találkoztatok egyetlen egy önkormányzati képviselővel, legyen párt színeiben vagy úgymond civil, aki bejárta volna tegnap vagy ma az érintett területet, hogy elmondja a tapasztalatait, a véleményét a forgalomcsillapításról? Akinek egy percig is fontos, hogy a környéken élőknek és közlekedőknek miben van részük? Ha tévedek, és bármelyikük bejelentkezett személyesen közülük, csak én nem vettem észre, előre is elnézést kérek tőle.
Élhető Erzsébetváros fb-oldala
Bízom benne, hogy pár hét "bejáratás" után teljesül a cél, kisebb lesz a forgalom, és az itt élőknek a kerülő sem vesz több időt igénybe, mint az eddigi útvonal.
Most már nálam is kezd betelni a pohár, nem tudom Niedermüller úr mit szeretne a kerületbe. És miért szeretne a meglévő lakóktól is megszabadulni kijelentéseivel; hogy a lakók szokjanak hozzá, hogy nem parkolhatnak a házuk előtt és nem tudnak egyből autójukba beszállni. A következő majd az lesz, akinek nem tetszik, el lehet költözni.
Sikeres-nem sikeres? Ki fog derülni, de legalább egy kísérlet az évek óta duzzadó tarthatatlan állapotok megfékezésére.
A dugókat valszeg nem a kerület lakosai okozták. Talán megoldás lenne, ha csak a helyi lakosok parkolhatnának? Az árumozgatás meg történhetne mondjuk reggel 7 előtt és este 7 után?
P.s.: Az ideiglenes forgalmi rendet kísérleti jelleggel vezették be, egyelőre csak 3 hónapig, azaz október 31-ig tart majd. A kerület polgármestere szerint az intézkedések célja egy tisztább és élhetőbb városrész kialakítása. „Ennek a három hónapnak a végén mindenki boldog lesz, hogy elkezdtük” – mondta.
***
Az Autóklub vezetője – többek között – azt nehezményezi, hogy a változtatások előtt nem egyeztettek velük. Kovács Kázmér, a MAK jogi bizottságának elnöke szerint, bár a filozófiával egyetért, de jelen esetben a feltételek hiánya miatt nem megvalósítható az elképzelés. „Ez így egy voluntaristának mondható intézkedés: mindenáron, erőszakkal, a feltételek megteremtése nélkül véghezvitt változtatás.”