Azt 1998 óta tudjuk, hogy a Fidesz ellenségnek tekinti Budapestet, a budapestieket. Akkor „csak” a metróépítést állította le az első Orbán kormány, akkor „csak” a Nemzeti Színház építését állították le, majd új tervek alapján, új helyen építették meg. Akkor sokan hitték, hogy Orbánnak a szabaddemokrata főpolgármesterrel van baja.
2010 óta tudható, látható, hogy mélyebb a probléma. Nagyvárosi polgármesterek azzal szórakoztak, hogy a minisztériumokat hozzájuk kellene telepíteni, volt nagyvárosi polgármester azzal számolt, hogy ha Budapest nem kapna uniós pénzt, hogyan osztaná szét másutt. És elérkeztünk a mához.
Decemberben – miközben Tarlós a Fidesz kongresszuson beszélt barátian – a kancellárián már fogalmazták azt a törvényjavaslatot, ami szerint a főváros az adóbevételéből köteles a fővárosi és az agglomerációba menő közösségi közlekedést fenntartani. Majd ő megbeszéli Orbánnal, jött haza Tarlós külföldről.
Mit olvashatunk a Népszabadságban arról a találkozóról és a kilátásokról? Főpolgármester úr, számomra a főváros nem finanszírozási, hanem „irodalmi kérdés” – közölte Orbán Viktor kormányfő Tarlós Istvánnal, a karácsony előtti megbeszélésük első percében. Vajon Orbán Krúdy novellákat olvasgat, Tóth Árpád verseit olvasta vagy másra gondolt? A megbeszélésen ott volt Rogán propaganda miniszter és Kocsis Máté, Tarlós kijelölt utódja. A kormány nem hagyja magát a BKV-val revolverezni, mondták „közeli” források.
Orbán azt is nyíltan megmondta, ha rajta múlna, nulla százalék EU-s fejlesztési forrást biztosítana Budapest számára, az uniós pénzeket vidékre irányítaná. A kormánynak vannak ötletei a hiányzó pénz megszerzésére. Néhány közülük:
- a BKV racionalizálása, beleértve a jegyár emelését is,
- akár tíz százalékos járatritkítás,
- a 4-es metróval párthuzamos buszjáratok megszüntetése,
- 400 ember elbocsátása.
Az állam hajlandó átvenni azokat a területeket, amelyeket a főváros nem akar finanszírozni. A közelmúltból tudjuk, hogy az állam átvette a kórházakat, kevesebbet kapnak, mint addig. Az állam átvette az iskolákat, kevesebbet kapnak, mint addig. Akár a BKV-t is átveszik, hatását lásd az előbbi példáknál. Hajlandóak a dugódíjról is újra tárgyalni. Ha Tarlós komolyan gondolja az agglomerációs közlekedés február 17 utáni (akkor fogadják el a fővárosi költségvetést, ami nem lehet mínuszos) leállítását, majd a MÁV üzemelteti.
Itt azért érdemes megállni. A MÁV hagyományosan veszteséges cég. Ha kapna pénzt a HÉV és az autóbuszok üzemeltetésére, akkor a főváros miért nem kaphat?
Azokat a történeteket most nem is néztük, mint a metró kocsik orosz felújítása újak vásárlása helyett, ahogy kormány akarta. Hogy a BKV nem vehet buszt, de bérelhet drágábban, részben Széles Gábor cégétől. Az meg, hogy Tarlós 2019-ben indulna-e újra a főpolgármesterségért, az inkább függ Orbántól, mint tőle.
És itt vagyunk mi. Akik naivan elhitték, hogy milyen jó, ha fideszes kormány mellett fideszes városvezetés van, meg azok, akik nem dőltek be a mesének, csak kevesen voltunk.
Gergely József