A mi Erzsébetvárosunk

490. Múltidéző - Grünwald ház

2015. december 29. - amier

A Rákóczi útnak becézett városi autópálya egy, mára közel jelentéktelenné vált háza építésekor a legszebb budapesti bérházak egyike volt. (Vincze Miklós / 24.hu)

Tudom, tudom, ilyenkor szilveszter előtt nem múltidézni kell, hanem bátran a biztató jövőbe tekinteni, de Schlagmüller Gábor, Budapest régi képeken fb-oldalán ez a kép jött szembe, s e mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Az előtérben a Rókus Kápolna előtti villamos-végállomás látható, az akkori 2-es járat megszüntetése előtti napokban, 1941 júniusában. Mögötte baloldalt meg a Grünwald-házként ismert Rákóczi út 30. egy részlete látható, még eredeti állapotában. (Megjegyzendő – mert ez is megérne egy misét –, hogy a szomszédos Baumgarten-háznak ekkor még volt saroktornya, mára az is eltűnt.)

rakoczi30r.jpg

(Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből, valószínűleg a BSZKRT fotósai készítették)

Pontosan szemben a Gyulai Pál utcával – a Rákóczi út, Nagydiófa utca, Nyár utca és Dohány utca által határolt óriási telken – a Grünwald Mór által tervezett és 1898/99 között építtetett Kerepesi úti (ma Rákóczi út) ház egykor Budapest egyik leggazdagabban díszített homlokzatú, szecessziós épülete volt. Aztán a II. világháborúban súlyosan megsérült. Helyreállították ugyan, de felismerni szinte lehetetlen. Napjainkban így fest:

rakoczi30ma2.jpg

rakoczi30ma1.jpg

Lecsupaszították, az eredeti kialakításra csak arányaiban és tömegében emlékeztet, másban nemigen. A Fővárosi Tanács rendeletére ráadásul az épület földszintjét 1957-ben átépítették és árkádosították, elcseszték éppúgy, mint magát a Rákóczi utat.

Ajánlott irodalom: Elvitte a világháború - A Grünwald-ház

BBP

A bejegyzés trackback címe:

https://mierzsebetvarosunk.blog.hu/api/trackback/id/tr628210782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ember100 2015.12.30. 17:35:38

Helló !

Az első mondat tetszett a legjobban Rákóczi út- autópálya .
Két dolog menj el Isztambulba ott a várost szinte kettévágja a 2 X 4 sávos autópálya , rendes :)
a másik igaz ki kellene tiltani a kocsikat a városból , mindenki járjon gyalog , lóval konflissal 1848 - ban is így éltek jártak az emberek a városban.
Legfeljebb nem tudok dolgozni , mert a ló szétrázza a gépeket amit hazavinnék javítani.
Amúgy a régi épület tényleg szebb volt :)

McKinney 2015.12.30. 22:37:14

@ember100: ha olyan munkára gondolsz amihez autó kell, azt nem tömegek végzik a városban. A karbantartók, kőművesek, villanyszerelők stb. egyéb szakik, kaja és csomagszállítók, út- és közműépítők gépszállítói ha kell úgyis kérnek engedélyt, a 3.5-7.5-12t zónák díjai úgyis elveszik a fölösleges behajtástól a kedvet.
Ja bocs, irodai munkához nem kell kocsival járni. oké persze ha van jó tömegközlekedés.

ember100 2015.12.31. 11:54:05

@McKinney:
Helló !

Ne félj ! Az irodisták kevesebben vannak és csak a gazdagabbja engedheti meg hogy kocsival járjon .
Elég egy 20 kg alkatrész és már KELL a kocsi
A tömegközlekedés ma is jó ezért nem kell bezárni a Rákóczi utat vagy a nagykörutat :)
süti beállítások módosítása