Az egyik nagy kedvenc, az Ilyen is volt Budapest... oldalán találtunk megint egy érdekes képet, melyen 1893-ban a Kerepesi (Rákóczi) út látható a Gyöngytyúk, a mai Gyulai Pál utcánál. A Szent Rókus kápolna előtt a Maria Immaculata szobor még sokkal közelebb állt az út közepéhez, mint manapság. És lehetett sétálni a végig fákkal szegélyezett, a mainál sokkal szélesebb járdán…
Az út páros, erzsébetvárosi oldalán lévő házak egy része ekkor már állt, a 26. szám alatti (jobbról a második) 3 emeletes lakóház oromdíszéről egyértelműen felismerhető; Ámon József tervei alapján épült 1884-ben.
A Fővárosi Levéltár adatai szerint az épület helyén korábban egy 1845-ben Schindler Ignác kereskedő megrendelésére Kasselik Ferenc építette kétemeletes lakóház állt. Ezt az épületet 1882-ben bontatta le Grundt Ágost József sertéskereskedő, hogy a telekre a ma is itt álló háromemeletes bérházat felépíttesse.
Érdekes még a mellette félig látható, 28-as számú kétemeletes lakóház is, ezt eredetileg 1866-ban építették, és dr. Lederer Sándor gyógyszerész alakíttatta át 1871-ben kéteme- letesre. Itt, a Nagydiófa utca sarkán ma már Korb Flóris és Giergl Kálmán terve szerint 1898/99-ben épült négyemeletes, jóval díszesebb neobarokk bérház áll.
*
A mai, Rákóczi útnak elkeresztelt városi autópálya kialakulása a XVII. századra vagy még korábbra, a „török világ" előtti időszakra nyúlik vissza. Létrejötte annak köszönhető, hogy a fallal körülvett Pestnek a Hatvani kapun történő kivezető útja volt ez, mely Hatvan felé vezetett. A legkorábbi időszakban még a Hatvani utat (azaz a mai Kossuth Lajos utcát) is magában foglalta, ezért is hívták a XVIII. század elején Hatvaner Strassénak. 1804-ben Kerepescher Strasse, majd 1874-től Kerepesi útra változott ennek az ősi útnak a neve.
Beépítése a XVIII. század elején kezdődött, első épülete az 1711-ben épült Rókus kápolna volt. A század végén emelték a hozzá csatlakozó új közkórházat, amely azóta is Rókus kórház néven működik. Az utat 1840-es években kikövezték, és a közvilágításáról is gon- doskodtak: gázlámpákat szereltek fel a kandeláber oszlopokra. 1868-ban pedig a pesti lóvasút is megindult itt,
Mai nevét 1906-ban kapta abból az alkalomból, hogy Rákóczi fejedelemnek és száműzött társainak hazahozott hamvait ezen az úton kísérték ünnepélyes menetben a Szent István Bazilikától a Keleti pályaudvarig (majd onnan Kassára).
BBP