HTML

A mi Erzsébetvárosunk

Budapest legkisebb, egyúttal legnagyobb népsűrűségű kerülete, nevét I. Ferenc József feleségéről, Erzsébet királynéről kapta 1882-ben. Területe 2,09 km², lakossága 64 767 fő.

* Utcák, házak, terek

Facebook oldalunk

Dokumentumtár

Dokumentumok - egyben
Itt egyben található meg az összes doksi, akinek van kedve - bogarásszon köztük...

Utolsó kommentek

  • amier: Érdemes ezt is elolvasni - "A Nagykörút városképi állapota közügy, ezért úgy is kellene kezelni." ... (2017.07.06. 18:06) 675. Múltidéző - Alfonzó a körúton
  • nagybátyád: ezzel a helyzettel csupán az a probléma, hogy az ilyen emberek miatt jutottunk el idáig. Felgyújto... (2017.05.27. 07:46) 662. De ki jöhet át?
  • amier: Két fb-megjegyzés a poszthoz Fügedi Ubultól (feltesszük, ide is a téma fontossága miatt...): 1. A... (2017.04.03. 19:34) 645. Rejtő gondolat-köve
  • Utolsó 20

Moderálási elvek

1. Ha a másikat, nem pedig a mondanivalóját minősíted durván, kitiltunk egy időre.

2. Ha népek vagy társadalmi csoportok ellen uszítasz, kitiltunk mindörökre.

* Komentmoderálási elvek (részletesebben)

2015.12.29. 20:02 amier

490. Múltidéző - Grünwald ház

Címkék: villamos szecesszió rákóczi út hír24.hu budapest régen grünwald-ház

A Rákóczi útnak becézett városi autópálya egy, mára közel jelentéktelenné vált háza építésekor a legszebb budapesti bérházak egyike volt. (Vincze Miklós / 24.hu)

Tudom, tudom, ilyenkor szilveszter előtt nem múltidézni kell, hanem bátran a biztató jövőbe tekinteni, de Schlagmüller Gábor, Budapest régi képeken fb-oldalán ez a kép jött szembe, s e mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Az előtérben a Rókus Kápolna előtti villamos-végállomás látható, az akkori 2-es járat megszüntetése előtti napokban, 1941 júniusában. Mögötte baloldalt meg a Grünwald-házként ismert Rákóczi út 30. egy részlete látható, még eredeti állapotában. (Megjegyzendő – mert ez is megérne egy misét –, hogy a szomszédos Baumgarten-háznak ekkor még volt saroktornya, mára az is eltűnt.)

rakoczi30r.jpg

(Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből, valószínűleg a BSZKRT fotósai készítették)

Pontosan szemben a Gyulai Pál utcával – a Rákóczi út, Nagydiófa utca, Nyár utca és Dohány utca által határolt óriási telken – a Grünwald Mór által tervezett és 1898/99 között építtetett Kerepesi úti (ma Rákóczi út) ház egykor Budapest egyik leggazdagabban díszített homlokzatú, szecessziós épülete volt. Aztán a II. világháborúban súlyosan megsérült. Helyreállították ugyan, de felismerni szinte lehetetlen. Napjainkban így fest:

rakoczi30ma2.jpg

rakoczi30ma1.jpg

Lecsupaszították, az eredeti kialakításra csak arányaiban és tömegében emlékeztet, másban nemigen. A Fővárosi Tanács rendeletére ráadásul az épület földszintjét 1957-ben átépítették és árkádosították, elcseszték éppúgy, mint magát a Rákóczi utat.

Ajánlott irodalom: Elvitte a világháború - A Grünwald-ház

BBP

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://mierzsebetvarosunk.blog.hu/api/trackback/id/tr508210782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ember100 2015.12.30. 17:35:38

Helló !

Az első mondat tetszett a legjobban Rákóczi út- autópálya .
Két dolog menj el Isztambulba ott a várost szinte kettévágja a 2 X 4 sávos autópálya , rendes :)
a másik igaz ki kellene tiltani a kocsikat a városból , mindenki járjon gyalog , lóval konflissal 1848 - ban is így éltek jártak az emberek a városban.
Legfeljebb nem tudok dolgozni , mert a ló szétrázza a gépeket amit hazavinnék javítani.
Amúgy a régi épület tényleg szebb volt :)

McKinney 2015.12.30. 22:37:14

@ember100: ha olyan munkára gondolsz amihez autó kell, azt nem tömegek végzik a városban. A karbantartók, kőművesek, villanyszerelők stb. egyéb szakik, kaja és csomagszállítók, út- és közműépítők gépszállítói ha kell úgyis kérnek engedélyt, a 3.5-7.5-12t zónák díjai úgyis elveszik a fölösleges behajtástól a kedvet.
Ja bocs, irodai munkához nem kell kocsival járni. oké persze ha van jó tömegközlekedés.

ember100 2015.12.31. 11:54:05

@McKinney:
Helló !

Ne félj ! Az irodisták kevesebben vannak és csak a gazdagabbja engedheti meg hogy kocsival járjon .
Elég egy 20 kg alkatrész és már KELL a kocsi
A tömegközlekedés ma is jó ezért nem kell bezárni a Rákóczi utat vagy a nagykörutat :)